1. maaliskuuta 2011

Onnistunutta internet-markkinointia?

Olen koukussa Citydeal-palveluun, ja myönnän sen!
Olen ostanut palvelun avulla mm. jalkahoidon, hiustenvärjäyksen, auton pesun, keilauksen ym. ja Todella edullisesti! Ainakin toistelen sitä itselleni!

Mikä tämä juttu sitten oikeen on?
Citydeal on palvelu, jonka avulla löydät omasta kaupungistasi päivittäin vaihtuvia diilejä. Päivän diili voi olla esim. ravintoloihin, vapaa-aikaan, matkailuun tai hyvinvointiin liittyvää. Esim. ravintolaillallinen kahdelle yhden hinnalla, kauneuspalvelut 70 % alennuksella ym. Taivas on vain rajana.
Dealit toteutuvat jos vähimmäismäärä ihmisiä on valmiita ostamaan palvelun. Yritys voi siis itse määrittää vähimmäismäärän, ja seurattuani palvelua n. puolen vuoden ajan, lähes kaikki diilit ovat toteutuneet. Sivusto mainostaa itseään myös kaupunkisivustona, ja mielestäni sitä se myös on.

Citydealin avulla voi myös tienata rahaa. Aivan kuulit oikein!
Mainosta diiliä ystävillesi, ja jos he ostavat diilin kauttasi, sinä saat rahaa omalle tilillesi, arvo on 6 EUR/ostettu diili. Diiliä voi suositella mm. Facebookin ja Twitterin kautta, ja yritys on näkyvästi mukana myös mm.bannerimainonnassa. Diilin voi myös ostaa lahjaksi toiselle.

Kaikkihan on sitten loppukädessä kiinni siitä, miten diilin antanut yritys pystyy hyödyntämään uudet asiakkaat. Eräällä liikuntapalveluyrityselle ostettujen lahjakorttien määrä oli huikea yllätys, ja diili peruuntui, koska kävijöitä tuli ovista ja ikkunoista. Eräästä kauneusalan yrityksestä ei ole diilin jälkeen kuulunut mitään, mutta toinen yritys puolestaan hyödynsi diilin tarjoamalla seuraavan käynnin 30 % alennuksella. Aika helppoa, jos muistaa seurannan merkityksen.

Omaan työtaustaani viitaten, valitsin päivän diiliksi ruokailun
Forumin Masabi-sushi ravintolassa.

KOHDERYHMÄ:
Tarkan kohderyhmän määrittäminen on vaikeaa. Diili voi olla tarkoitettu jo sushin ystäville, ravintolan kanta-asiakkaille tai sitten uusien ruokakokemusten etsijöille, ehkä kaikki eivät vielä ole maistaneet sushia?

TOIMENPITEEN TAVOITE:
On varmastikin saada ravintolalle uusia asiakkaita ja sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita, sekä myös lisätä myyntiä.

KUVAUS KAMPANJASTA LINKKEINEEN:
Yritys on ottannut yhteyttä Citydealiin ja toteuttanut kampanjan heidän avullaan. Diilin oli helmikuun alussa 2011

KAMPANJAN ONNISTUMISEN MITTAUS:
Diiliä myytiin vuorokaudessa huimat 1689 kpl, ja tämä taitaakin olla kaikkienaikojen diili ennätys. Mielestäni ainakin diili oli erittäin onnistunut, jos sitä mitataan vain määrällisesti.

KAMPANJAN JATKAMINEN:
Diiliin olisi mielestäni voinut sitoa alennuksen myös seuraavaa käyntiä ajatellen, esim. seuraava annos -20%. Lähes 1700 kaupunkilaista on valtaisa määrä ja yleensä myös ruokailemme jonkun toisen kanssa, joten ehkä toinen annos puoleen hintaan tms voisi toimia?

MIKÄ OLI HYVÄÄ, MITEN OLISIT KEHITTÄNYT:
Mielestäni kampanja oli erittäin toimiva, kertoohan lähes 1700 ostettua lahjakorttiakin jo sen. Yritys on saanut Citydealin kautta hyvää mainosta, yritys kun mainostaa diilejään mm. Facebookissa ja erilaisilla bannereilla mm. Googlessa, Iltapäivä-lehdissä. Sitä miten yritys on hoitanut asiakkaiden sitouttamisen, en valitettavasti tiedä, toivon kuitenkin että tämä asia olisi huomioitu.
Itse olisin kehittänyt kampanjaa lisäedulla seuraavan käynnin yhteydessä, jonka avulla asiakkaita saadaan sitoutettua entistä paremmin.

Mielestäni, yrityksen kuin yrityksen, kannattaa miettiä Citydealia markkinointikanavana, ainakin kokeilla kerran. Valitettavasti hintoja en palvelulle tiedä, mutta jos vain osaa hoitaa jälkimarkkinoinnin riittävän hyvin, varmasti jo muutama ostettu diili maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä.

Taidankin suunnata katsomaan mikä on tämän päivän diili, kenties jotain uutta ja edullista on tarjolla tänäänkin!

11 kommenttia:

  1. Jännä sivusto, jumahdin lueskelemaan menneitä diilejä mielenkiinnosta. Tienaaminen varmasti houkuttelee myös, ja nuorille palvelu on varmaankin suunnattua. Mainospalojen mediat näkyviä. Samaa mieltä, että diilin jälkeen jonkinlainen jatkoale olisi ollut noinkin isolle ryhmälle hyvä veto jatkoa ajatellen. Hyvä valinta!

    VastaaPoista
  2. Jännä tosiaan! Sen verran jäi kiinnostamaan, että oli ihan pakko käydä katsomassa sivustoa ja tätä toimintaa yleensäkin. En ollut ennen tähänkään törmännytkään (elän siis jossain suojatussa neliössä). Nyt pitää siis vaan jäädä seuraamaan diilejä!

    VastaaPoista
  3. Hyvä Sini, ei muuta kun diilejä seuraamaan :)) sieltä löytyy oikeesti paljon huippuedullisia diilejä, laidasta laitaan!!!

    VastaaPoista
  4. Diilit ne näkyivät vievän minunkin huomioni. Tosin oma näkökulmani oli hieman erilainen, kun mietin lähinnä CityDealin kampanjaa silmissäni hyppineiden macaronien johdosta. Pientä sokeririippuvuutta havaittavissa :)

    VastaaPoista
  5. Uusi juttu oli tämä mielenkiintoinen diili minullekin. Kävin heti katsomassa päivän diilit nykyisestä kotikaupungista Jyväskylästä ja siellä näkyi olevan tarjolla hampaidenvalkaisua. Selvästikin City Deal synnyttää ihmisissä myös sellaisia tiedostamattomia tarpeita. Aloin heti miettiä kaipaavatko hampaani kenties valkaisua, en ollut miettinyt koko asiaa koskaan aiemmin...Joku toinen saattaa saada herätteen kuntosalitreenauksen tai jonkun muun harrastuksen aloittamiseen. Mielenkiintoinen ja toimivalta vaikuttava kestokampanja. Kiitos Hannalle kun valaisit kivalla tavalla tätä asiaa meille jotka eivät asiaan vielä olleet törmänneet.

    VastaaPoista
  6. Hassua, minä kun luulin että tämä on kaikille jo ihan tuttu juttu :))
    Marjutin kanssa samoilla linjoilla, että palvelu synnyttää meissä myös näitä tiedostamattomia tarpeita. Minäkin olen monet diilit ostanut ajatuksella, että voisinhan minä tätä tarvitakin :))
    Ei siis muuta kun hyviä diilejä metsästämään!!

    VastaaPoista
  7. Olin kuullut City dealistä mutta en ollut tutustunut asiaan. Nyt innoistuin kirjoituksesi pohjalta surffailemaan ja olen todella samaa mieltä, että syntyy täysin tiedostamattomia tarpeita. Varmasti myös hyviä diilejä löytyy.
    Tähän voi jäädä koukkuun, luulen, että minäkin piipahdan sivuilla uudestaan.

    VastaaPoista
  8. Täysin uusi Diili minullekin! Pitäisi kait mennä tutustumaan, vaikkakin itse jäin kyllä enempi miettimään tuon 6€ voitomahdollisuuttani per ystävieni ostama diili! Se olisi minulle ns. win-win tilanne jossa voittaisin aina :)

    VastaaPoista
  9. Hyvä diili vaikuttaa olevan :)
    Itse päädyin puolivahingossa kirjautumaan CityDealin postituslistalle - olin näet "hätäpäissäni" etsimässä koulumme amerikkalaisvieraille Helsinki-nähtävyyskierrosta. Löysin onneksi tiedot myös kierroksesta, sivutuotteena CityDeal on lähetellyt (sangen ahkerasti) viestejä työmeiliini :) Täytyykin jatkossa ottaan ns. further look for what they offer...

    VastaaPoista
  10. Onko muuten tarkan kohderyhmän määrittäminen kuitenkaan niin vaikeaa? Entäs motivaatiosegmentaation mukaan?

    VastaaPoista
  11. Kiitos kaikille kommeteistanne.
    Hauska kuulla, että palvelu on koukuttanut muitakin.
    Maijun kanssa samaa mieltä, että palvelu lähettää mainosviestejä erittäin ahkerasti, jopa liikaa. Onneksi tämänkin saa estettyä.
    Ilkalle vielä, että ehkä kohderyhmän määrittäminen ei sitten kuitenkaan ole niin vaikeaa :)
    Ei muuta kun hyviä diilejä metsästämään!

    VastaaPoista