Saitko tekstarin? Tänä päivänä yhä useampi viesti on jonkin yrityksen lähettämää markkinointimateriaalia.
Teoksessa “Insights into the implementation of mobile marketingcampaigns”, International Journal of Mobile Marketing" käsitellään mobiilimarkkinointia ja sen erityispiirteitä. Kiistatonta on sanoa, että mobiilimarkkinointi on tämän päivän JUTTU!
Tekniikka ympärillämme kehittyy huimaa vauhtia.
Uusia älypuhelimia tulee jatkuvasti, ja perinteisten puhelmien toiminnot ovat huomattavasti parantuneet vuosien varrella.
Erilaiset mobiilipalvelut lisääntyvät jatkuvasti ja kiitettävän moni yritys onkin jo tajunnut, kuinka suurta roolia mobiilikanavat näyttelevät.
Tekniikka ympärillämme kehittyy huimaa vauhtia.
Uusia älypuhelimia tulee jatkuvasti, ja perinteisten puhelmien toiminnot ovat huomattavasti parantuneet vuosien varrella.
Erilaiset mobiilipalvelut lisääntyvät jatkuvasti ja kiitettävän moni yritys onkin jo tajunnut, kuinka suurta roolia mobiilikanavat näyttelevät.
Teoksessa esitetty mobiilimarkkinoinnin prosessi sisältää useita eri vaiheita:
SUUNNITTELU: miten mobiilimarkkinointi sopii muuhun markkinointistrategiaamme. Määritellään budjetti, ja suunnitellaan itse viesti hyvin tarkkaan, 160 merkkiä on loppuenlopuksi aika vähän.
VIESTIN TOTEUTUS: mietitään miten kampanja toteutetaan, onko käytössä perinteinen tekstiviesti, multimediaviesti vai kännykkään lähetettävä sähköposti. Perinteinen tekstiviesti on kuitenkin edullisin ja helppokäyttöisin vaihtoehto
TEKNINEN KEHITYS: otetaan huomioon lainsäädäntö omassa maassa, ja viestin lähettämiseen tarvitaan myös asiakkaan lupa.
Huomioidaan kenelle viesti lähetään ja mistä tiedot asiakasrekisteriin saadaan
Huomioidaan kenelle viesti lähetään ja mistä tiedot asiakasrekisteriin saadaan
TESTAUS: miltä viesti näyttää, korjataan mahdolliset kirjoitus- ja ulkoasu virheet, sekä mietitään mikä on paras ajankohta viestin lähettämiseen
SEURANTA/ARVIOINTI: on suhteellisen helppoa, koska lähetettyjen viestien määrä on tiedossa. Voidaan esim. pyytää asiakasta vastaamaan viestiin jos on kiinnostunut tai kirjautumaan yrityksen verkkosivuille.
Mobiilimarkkinointi on yksi nopeimmin kasvavista markkinointitavoista maailmassa. Se ei pelkästään riitä vaan tarvitsee rinnalleen sopivan MIXIN muista markkinointikanavista. Yksin käytettynä se on irrallista, joten jotta osaamme ottaa siitä kaiken hyödyn irti, otetaan apua muilta.
Huomioimisen tärkeää on testaamisen merkitys. Lähetettyä viestiä EI saa takaisin! Luetaan viesti siis uudestaan ja uudestaan, testataan pienillä ryhmillä ja vasta kun kaikki on varmasti oikein, lähetetään eteenpäin. Huomioita kannattaa kiinnittää myös viestin lähettämisaikaan.
Kenties 24.00 ei ole paras aika viestin lähettämiseen?
Kenties 24.00 ei ole paras aika viestin lähettämiseen?
Onnistumisen parhautta on varmasti se, kun saadaan asiakkaat reagoimaan viestiin heti. Esim. kirjautumaan kotisivuille, osallistumaan kilpailuun tai ilmoittautumaan mukaan esim. tapahtumaan.
Lähde: Karjaluoto, H., Lehto, H., Leppäniemi,M. ja Mustonen, T. (2007), “Insights into the implementation of mobile marketingcampaigns”, International Journal of Mobile Marketing, 2(2), 10-20.
Lähde: Karjaluoto, H., Lehto, H., Leppäniemi,M. ja Mustonen, T. (2007), “Insights into the implementation of mobile marketingcampaigns”, International Journal of Mobile Marketing, 2(2), 10-20.
Mainiota, että painotit tuota testaamista. Se oli juuri se syy, miksi valitsin tämän artikkelin luettavaksenne, vaikka se kieltämättä on jo hieman vanha.
VastaaPoistaKiitos Ilkka kommentistasi.
VastaaPoistaTestaamisen tärkeyttä ei kai voi vähätellä koskaan. Itselleni tipahtelee lähes viikottain viestejä, joissa joku asia on väärin (numero, sähköpostiosoite, aika). Pistää kiukuttamaan!!
Kenties uudempia artikkeleita sitten seuraavilla jaksoilla...