30. huhtikuuta 2011

Valmismatka- ja kuluttajansuojalaki

Kuva Opiskelijalehti
Lakien ihmeellinen maailma, todellakin! Tässä muutamia esimerkkejä erilaisista lakien muunnelmista ja muutamia esimerkkejä käytännöstä. Koska lakeja on paljon, ja eri maiden lainsäädäntö eroaa paljonkin toisistaan, on kuluttajan oltava erittäin tarkkana.


Laki koskee niin koti- kuin ulkomaanmatkaa. Jotta matka lasketaan valmismatkalain piiriin, tulee sen sisältää vähintään kaksi eri matkailupalvelua, esim. lento+hotelli, hotelli + ohjelmapalvelu tai vaikka lento+auto. Tämä uusi laki astui voimaan heinäkuussa 2009, ja se paransi kuluttajan asemaa huomattavasti entiseen verrattuna, mutta aiheutti varmasti harmaita hiuksia useille yrittäjille. Uuden lain myötä, yhä useampi matka on valmismatka. Myyjän vastuu on entistä korkeampi, ja asiakas saa mm. takuun matkastaan, sekä yrittäjä on velvollinen auttamaan asiakasta sekä tiedottamaan asiakkaalle entistä enemmän. Uuden lain myötä matkanjärjestäjät myyntikanavasta riippumatta ovat samalla viivalla.

Jos siis ostat lennot lentoyhtiön sivuilta ja majoituksen hotellin sivulta, ei kyseessä ole valmismatka, mutta jos varaat paketin esim. Ebookersin kautta joka sisältää nämä kaksi elementtiä, kyseessä on valmismatka.


Lakia sovelletaan kuluttajan ja elinkeinon harjoittajan välillä tehtyihin kauppoihin. Laissa on säädelty mm. markkinointia, sopimusehtojen sovittelua ja tulkintaa, kulutusluottoja ja kuluttajapalvelusopimuksia. Lakia sovelletaan aina jos myyjänä on elinkeinonharjoittaja, ostajana kuluttaja ja myytävänä kulutushyödyke. Lain säännökset ovat pääasiassa pakottavia, eli kuluttajan kanssa ei voi sopia huonommista ehdoista kuin mitä laki velvoittaa.


Etämyynnistä puhutaan silloin kun kuluttaja ja ostaja eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnin sopimus tehdään ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu mm. sähköpostia, puhelinta ja televisiota käyttämällä. Tyypillistä etämyyntiä ovat postimyynti ja verkkokauppa. Säännökset ovat osa kuluttajansuojalakia, ja niillä määritellään mm. palautus ja peruutusoikeus sekä hintojen sitovuus. Säännöksiä ei kuitenkaan sovelleta silloin, jos molemmat osapuolet ovat yrittäjiä tai kuluttajia.


Lain avulla suojellaan kuluttajan yksityisyyttä. Lain tarkoituksena on turvata sähköisen viestinnän luotettavuus, ja yksityisyydensuojan toteutuminen sekä edistää sähköisen viestinnän tietoturvaa. Monesti rekisteröidymme verkkokauppaan ennen tilausta, ja talletamme yrityksen tietokantaan omia tietojamme. Meillä kaikilla on siis oikeus saada tietää, mitä tietoja yrityksessä meistä on, ja voimme myös halutessamme muuttaa/poistaa tietojamme. Hyvä opas tietosuojasta löytyy Tieken-sivustolta.


Tarkoittaa että sopimus voi olla tilanteesta riippuen kirjallinen, suullinen tai verkkokaupassa sähköinen. Yritykset voivat siis solmia sopimuksen haluamallaan tavalla. Muotovapaus ei kuitenkaan mene lainsäädännön edelle. Myös kansainvälistä kauppaa koskee muotovapaus, joten kauppaa tehtäessä onkin aina hyvä tarkastaa kyseisen maan oma lainsäädäntö.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti