Kuva Marmai |
Verkkokauppa
Kuten aiemmin on tullut jo todettua monessa eri kirjoituksessa, internetin ihmeellistä maailmaa emme voi enää väheksyä, olemme sitten matkailun tai minkä tahansa muun elinkeinonharjoittajia. Kotisivut eivät enää vain riitä, ja yrittäjillä jotka suuntaavan verkkokauppaan tulee huomioida monia eri yksityiskohtia. Sivujen tulee toimia ja palvelua saatava useilla eri kielillä, ja melkeinpä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tuotteiden/palveluiden varaamisen tulee olla yksinkertaista, ja maksaakin tulisi voida useilla eri vaihtoehdoilla. Haastavaa, todellakin.
Kuten aiemmin on tullut jo todettua monessa eri kirjoituksessa, internetin ihmeellistä maailmaa emme voi enää väheksyä, olemme sitten matkailun tai minkä tahansa muun elinkeinonharjoittajia. Kotisivut eivät enää vain riitä, ja yrittäjillä jotka suuntaavan verkkokauppaan tulee huomioida monia eri yksityiskohtia. Sivujen tulee toimia ja palvelua saatava useilla eri kielillä, ja melkeinpä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tuotteiden/palveluiden varaamisen tulee olla yksinkertaista, ja maksaakin tulisi voida useilla eri vaihtoehdoilla. Haastavaa, todellakin.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset ostivat verkosta tavaroita ja palveluita vuonna 2010 9,4 miljardilla. Huikea summa! Ulkomaisen verkkokaupan osuus on koko luvusta 17 %. Eniten verkosta ostettiin matkoja, elektroniikkaa ja liikenteeseen liittyviä asioita. Huomioin arvoista on, että suomalaiset ostivat matkoja 3,5 miljardin arvosta. Ulkomaisiin verkkokauppoihin suomalaisia vetivät mm. rahapelit, tietokoneohjelmat ja urheiluvälineet. Ulkomaisiin kauppoihin suomalainen eksyy varsinkin kun kyse on erikoistuotteista tai uutuuksista. Varsinkin kalliiden tuotteiden perässä suomalaiset siirtyvät muualle.
Kaupanliiton toimitusjohtajan mukaan suomalaisten verkkokauppojen on siirryttävä henkilökohtaisesti kohdennettuun palveluun, jotta pärjäisimme markkinoilla entistä paremmin. Massamarkkinoinnilla jää hintakilpailun armoille. Verkossa asiakkaat liikkuvat herkästi, vertailevat ja toimivat eri tavoin kuin mihin on totuttu. Jos yritys aikoo pysyä mukana, sen on notkistuttava ja toimittava uuden, asiakaslähtöisen pelin säännöillä. Avain ei välttämättä ole se, mitä asiakkaalle tarjotaan vaan se, miten se tarjoillaan. Näinhän se juuri menee, menkäämme kerrankin palvelu edellä ja tarjotaan asiakkaalle WOW-kokemuksia palvelun osalta, eiköhän ne miljardit siten jää maahamme.
Uskon vahvasti siihen, että tulevaisuudessa ostamme tuotteita ja palveluita entistä enemmän verkosta. Alussa esitetyt luvut varmasti kasvavat moninkertaisesti. Huolestuttavan suuri osuus on vain ulkomaalaisilla verkkokaupoilla. Miksi emme osta kotimaisilta yrityksiltä? Verkkokauppahakemisto Kaupat.com mukaan 3.5.2011 maassamme on 3200 verkkokauppaa. Suurin osa kaupoista menee kategoriaan koti, ja matkailu/kulttuuri-kauppoja löytyykin vain 34. Emmekö osaa, emmekö halua vai mikä tässä oikein mättää? Luulisi, että me teknologian edistysmaa hallitsisimme myös tämän osa-alueen, mutta väärässä taidetaan olla.
Voittajat ja Häviäjät
Muutosta siis tapahtuu, tahdomme tai emme. Kauppa siirtyy entistä enemmän verkkoon nyt ja varsinkin tulevaisuudessa. Kivijalkamyymälät saattavat olla historiaa, varsinkin monilla pienillä aloilla, ja kentis osan yritysten ainoa kaupankäynti käydään verkossa. Olisiko pk-yrittäjien aika avata silmät ja suunnata verkkoon oman palvelunsa/tuotteensa kanssa? Mielestäni kyllä! Apuun vain ammattitaitoista väkeä ja kauppa kuntoon, ja mikä tärkeintä kilpailemaan juuri sillä palvelulla, sillä onnistuuhan se verkossakin. En usko, että kilpailussa verkkokaupoissa on voittajia tai häviäjiä. Isot yritykset jyräävät joka tapauksessa, loppu on sitten vain kiinni pk-yrittäjistä ja omasta innovatiivisuudesta ja ennen kaikkea uskalluksesta. Eikös se vanha sanonta mennyt jotenkin " jos ei uskalla, ei voi voittaa".
Verkkokaupan kasvua rajoittavia tekijöitä voi olla useita, itse ajattelisin että esim.
- teknologia haasteet
- henkilökunnan osaaminen ja
- turvallisuus voisivat olla niitä suurimpia haasteita tänä päivänä.
Kenties kaikkein parhainta teknologiaa ei osata/pystytä hyödyntämään, henkilökunnan ammattitaito ei riitä tai on rajallinen ja turvallisuus puhuttaa meitä suomalaisia aina. Onko maksaminen varmasti turvallista ja eihän henkilökohtaiset tietoni katoa bitti-avaruuteen. Saamme kuitenkin lähes viikottain lukea lehdistä miten tietojamme on "varastettu" vaikka kaiken piti olla turvallista.
Meillä ja Muualla
Verkkokaupankäynnissä on eroja meillä ja muualla. New Media Trend Watchin tekemän tutkimuksen mukaan Saksa oli vuonna 2008 verkko-ostajien kärkimaa. Suomi on sijalla 13. Japani korkean teknologian maana on sijalla 3, ja hieman ehkä yllättäen USA vasta sijalla 10. Kaikenkaikkiaan tutkimuksesta voidaan mielestäni todeta, että eurooppalaiset ovat verkkokaupan suurkuluttajia, ja toivottavasti saamme Suomen nousemaan maailman TOP 10, ja tietenkin Ruotsin ohi! Niin meillä kuin muualla verkkokauppojen kävijämäärät ovat kasvussa, ja verkkokauppa on vakiinnuttanut paikkansa merkittävänä kauppapaikkana elämässämme.
Hyviä pointteja. Tulee kuitenkin muistaa, että verkkokauppojen määrät ovat arvioita ja niitä julkaisevat niin listojen kerääjät, kaupalliset tahot kuin verkkokauppaohjelmistotoimittajat. Suoraan ei siis voi sanoa täsmällisesi kauppojen määrää Suomessa. Tosin sen tiedämme, että niitä on aivan liian vähän, etenkin palveluliiketoiminnassa.
VastaaPoistaMobiilisti tehtävien ostosten määrä tulee varmasti kasvamaan tietyissä ikäryhmissä. Hyvä lisätiedon lähde on esim. http://econsultancy.com/uk/blog/7623-number-of-mobile-advertisers-jumps-report?utm_medium=feeds&utm_source=research, joka käsittelee markkinoinnin näkökulmaa.
Kirsi, kiitos kommentista ja linkistä! Totta, määrät ovat arvioita, mutta toivotaan että palveluliiketoiminnan osalta saadaan niitä maahamme lisää!
VastaaPoista