Mikä merkitys on yrityksen visiolla sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa?
Kuva vecchiaocchialeria.it |
Olemme sitten pieni, keskisuuri tai suuri yritys, mielestäni kaikki lähtee vision määrittämisestä. On erittäin tärkeää tietää missä olemme nyt ja missä haluaisimme olla tietyn ajan kuluttua. Jos tätä ei ole kirkkaana mielessä, onko kaikki työ mitä tehdään turhaa? Miten voimme toimia esim. yrityksen esimiehenä, jos emme tiedä yrityksen linjauksia nyt ja tulevaisuutta ajatellen? Puhuttaessa sähköisestä liiketoiminnasta, on erittäin tärkeää tietää miksi sähköistä liiketoimintaa kehitetään.
Yritysten visiot voivat olla moninaisia. Yleisesti vision kuvaus sisältää muun muassa kuvauksen siitä, missä markkinassa (mm. maantieteellinen, toimiala) ja millä tuotteilla / palveluilla yritys aikoo toimia ja kilpailla tulevina vuosina. Visio yleensä sisältää myös yrityksen kannattavuustavoitteet sekä liikevaihdon kasvutavoitteet
Ennen vision ja tarkan strategian määrittelyä yritysten on kuitenkin syytä selvittää nykytilansa. Tulisi tarkastella markkinoita, asiakkaiden tulevia tarpeita, kilpailijoiden toimintatapoja ja esim. teknologian kehittymistä tulevaisuudessa. Varsinkin kilpailija-analyysiin yritysten tulisi mielestäni panostaa entistä enemmän. Onko järkeä tuoda markkinoille palvelu, joka on jo joka toisella kilpailijalla ja jos niin tehdään, mikä on meidän valttimme erottua kilpailijoista. Jos naapuriyrittäjä tarjoaa vain pelkkää mökkiä, kannattaa itse panostaa lisäpalveluihin mökin lisäksi.
Vision ja strategian onnistumisen kannalta on erittäin tärkeää, että kaikki sitoutuvat tavoitteisiin 110 %:ti. Ei vain riitä että ylinjohto tietää vision ja suuntaa sitä kohti, vaan kyseiset tiedot on oltava koko henkilöstön tiedossa, jotta yhteisiin tavoitteisiin pääsy helpottuu. Kun yhteiset linjaukset tulevaisuutta kohti on tehty, ja ne on kaikkien tiedossa, päivittäisen työntekeminen helpottuu varmasti paljon.
E-strategia
Tulisi olla kiinteä osa liiketoimintasuunnitelma.
Suunnittelun lähtökohtana tulisi olla mm:
- missä tilanteessa olemme NYT
- mihin tilanteeseen haluamme päästä
- miten pääsemme haluamaamme tilaan
- miten seuraamme saavutettuja tuloksia
Suunnittelussa hyvänä apuvälineenä voisi olla esim. SWOT-analyysi.
Myös ulkopuolisen konsultin käyttö voi olla suotavaa, jotta yritys saa erilaisen näkemyksen nykytilasta.
Monien yritysten IT-budjetti on n. 1 % liikevaihdosta, ja e-budjetti n. 0,5 % IT-budjetista. Mielestäni uskomattomia lukuja. Varmasti on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät määrittele e-budjettia lainkaan, saati siten ymmärrä sen merkitystä ja välttämättömyyttä.
E-strategiaa tarvitaan yrityksessä ydinosaamisen määrittämiseen ja kohdistamiseen oikein sekä kilpailukyvyn varmistamiseen. Tuleeko esim. kaikkien yritysten työntekijöiden osallistua järjestelmäkoulutukseen, vai riittääkö joukkoon muutama moniosaaja, joiden avulla homma saadaan käyntiin. Onko tarpeen rekrytoida jo alkuvaiheessa lisää henkilökuntaa, vai keskitetäänkö muutostyöt ensin vai muutamille henkilöille? Visaisia kysymyksiä joita varmasti moni yrittäjä pohtii muutosten kynnyksillä.
Yritysten tulee mielestäni myös huomioida sisäisen tiedottamisen suuri merkitys, jotta jokainen yrityksessä tietää miksi toimimme näin. E-strategian avulla voimme tehostaa markkinointiviestintää, sekä nostaa ydinosaamistamme. Jotta työmme ei olisi turhaa, tulee yrityksen muistaa myös saavutettujen tulosten mittaaminen ja mahdolliset jatkotoimenpiteet. Onko kalliista panostuksesta mitään hyötyä, jos muutoksia ei seurata? Jos kauppa ei lähdekään käyntiin odotetulla menestyksellä, on muutoksiin reagoitava heti, ei vasta vuoden kuluttua, sillä silloin se voi olla jo liian myöhäistä.
Lähde: Kirsi Mikkolan opetusmateriaali 19-20.4.2011
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti