17. helmikuuta 2011

Google Analytics




Tämän kurssin ansiosta törmäsin ensimmäistä kertaa Google Analyticsiin ja HUI tähänhän voisi jäädä koukkuun. Olen tainut olla aika ummikko kun en tälläisestä mahdollisuudesta edes tiennyt. Mutta otan asiasta selvää ja opettelen uutta, sehän se taisi olla tarkoituskin.


Analytics on ilmainen ja monipuolinen ohjelmisto, jonka kuka tahansa voi ottaa käytöön. Itse asensin sen omaan blogiini, ja tavoitteena on, että tämä ohjelma löytyy pian myös vanhempieni yrityksen sivuilta, kunhan vain aikaa riittää ja nämä tehtävät on tehtynä.

Analytics on verkkoanalyysiratkaisu, joka antaa tietoja verkkosivun liikenteestä ja samalla voidaan seurata markkinoinnin tehokkuutta. Jos mainos ei tuo liikettä omille kotisivuille, jossain on vikaa tai jos klikkaukset rajoittuvat vain tiettyyn sivustoon, mielestäni muutoksia olisi hyvä miettiä. Mielenkiintoista on myös seurata missä verkkosivujen kävijät asuvat. Jos yrityksesi on Helsingissä ja suurinosa kävijöistä Joensuusta, muutoksia kannattaa varmasti miettiä.

Ohjelma mainostaa itseään helppokäyttöisenä, ja sitä se varmasti onkin. Vaatii kuitenkin hieman aikaa, jotta laajasta tietomäärästä osaa löytyy ne tarpeelliset työkalut ja raporttien tulkinta vie myös oman aikansa. Raportit ovat kuitenkin selkeitä ja apua on saatavilla monissa eri kanavissa, mm. keskustelupalstojen ja videoiden avulla. Hyvänä etuna on myös se, että Analyticsin voi itegroida AdWords ja AdSense ohjelmiin.

Mahdollisuuksia on varmasti rajattomasti, kunhan vain aikaa riittää ohjelman hyödyntämiseen. Hienot tilastot ja raportit voivat jäädä pölyttymään sähköpostin uumeniin, jos niitä ei kukaan osaa tulkita tai aikaa tähän ei ole. Raportteja voisi varmasti tutkia tuntikaupalla, mutta onko varsinkin pk-yrityksissä tähän resursseja?

Jään siis innolla odottamaan raportteja omasta blogistani, ja toivon että kävijämäärät tulevaisuudessa kasvavat. Ehkä olisi siis aika tehdä jotain toimenpiteitä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti