25. helmikuuta 2011

Markkinoinnin suunnittelua ennen & nyt

Aloitetaan siis alkeista, ja selvennetään ensin muutama käsite meille kaikille.
SOSTAC on Paul Smithin kehittämä markkinoinnin suunnittelu malli.
Malli jakautuu kuuteen osaan:

SITUATION: Missä olemme nyt? Kartoitetaan nykyinen tilanne, kilpailijat, markkinat ja yrityksen vahvuudet sekä mahdollisuudet. Apuna voi käyttää esim. SWOT-analyysia

OBJECTIVES: Missä haluamme olla? Tulevaisuuden visiot & tavoitteet

STRATEGY:Mitä saavutamme? Luodaan strategia, jonka avulla päästään tavoitteisiin

TACTICS: Miten toimimme käytännössä? Huomioidaan itse tuote, markkinat, hinta, segmentointi ja resurssit

ACTION: Toiminta. Kuka tekee, mitä tekee, milloin tekee?

CONTROL: Kuinka varmistamme että olemme perillä ? Millä tavoin suunnitelman toteutumista seurataan ja varmistetaan onnistuminen

Ennen ja nyt

Aikana ennen internetin ihmeellistä maailmaa markkinointisuunnitelman tekeminen oli mielestäni vain osittain erilaista kuin nyt vuonna 2011.
Monesti riitti vain tiedot puhelinluetteloon ja mainos paikallislehteen.
Ei tiedettykään sähköisenmaailman mahdollisuuksista, ja työkalujen valinta oli helppoa. Tämä ei tänä päivänä enää valitettavasti riitä.

Työkaluja suunnitteluun on enemmän ja samalla työtä on myös enemmän kuin ennen. Tekniikat kehittyvät jatkuvasti, ja vaatii siis paljon aikaa ja resursseja jotta tässä pysyy mukana. Varmasti moni yrittäjä miettii paluuta vanhaan ja tuttuun, helppoon markkinointiin lehdissä ja esim. radiossa.
Mutta näin se ei vaan enää mene, paluuta vanhaan ei valitettavasti ole.

Kuten mainitsin, aikaisemmin riitti mainos lehdessä ja tiedot puhelinluettelosta. Nykyään pitää löytyä Googlesta ja Facebookista, omistaa kotisivut ja ennen kaikkea, päivittää tietoa. Ei vain riitä että on mukana edellä mainituissa, vaan myös toimintaa pitää olla.
Mitä hyötyä tehdä kalliit kotisivut, jos niitä ei päivitä jatkuvasti?
Mitä hyötyä on tehdä FB mainoskampanjoita, jos tuloksia ei seurata?
Kysyn vaan. Olen kuitenkin varma, että tätä tapahtuu maamme yrityksissä paljon. Ehkä elämme murrosvaihetta, jossa yritykset vielä hakevat omaa paikkaansa markkinoinnin kautta.

Tänä päivänä segmentoinnin merkitys korostuu mielestäni entistä enemmän. Kaikille kaikkea- periaate ei enää toimi ja tulee sitä paitsi kalliiksi. On siis mietittävä tarkkaa kenelle tuotetta/palvelua myydään ja millä keinoin.
En usko, että näkyminen pelkässä sosiaalisessa mediassa toimii pidemmän päälle, vaan rinnalle tarvitaan varmasti myös printtimediaa, jos mietitään matkailualan yrityksiä. Osaamista tarvitaan siis paljon. Onko tähän kaikilla varaa entä rerursseja? Se jää nähtäväksi.
Mielestäni kuitenkin on tärkeää, että pidämme mielemme avoimena uusille asioille, emme kangistu vanhoihin
" hyviin" kaavoihin ja tapoihin toimia.

Mielestäni internet ei ole suuresti muuttanut markkinointisuunnitelman laatimista, vaan nopeuttanut sitä ja antanut meille uusia työkaluja. Jokaisen on vain löydettävä oma markkinointimix tästä valtaisasta viidakosta.
Ehkä vähän printtiä, kotisivut kuntoon ja kampanjat Facebookkiin,
voisi toimia?

3 kommenttia:

  1. Kaksi tosi hyvää pointtia kirjoituksessasi: kotisivujen päivittämisen tärkeys ja mainoskampanjoiden seuranta. Ei ole turhauttavampaa kuin lukea vanhentunutta tietoa nimekkäänkin yrityksen kotisivuilla! Norsun muisti ei petä! Ja kamppisten seuranta on hyödyllistä, sitä ei kannata aliarvioida. Samaa mieltä, hyvä kirjoitus!

    VastaaPoista
  2. Hanna kiittää kommenteista!!
    Ja todellakin, vanhentuneen tiedon lukeminen turhauttaa todella, murr!!!

    VastaaPoista
  3. Täällä ollaan samoilla linjoilla; nettisivujen päivittäminen on niin must! Kauaa ei tee mieli surffailla sivuilla, joiden tieto ei ole ajankohtaista vaikka sivusisältö muuten olisikin kiinnostavaa.

    Hyvä pointti postauksessasi oli myös, ettei "kaikkea kaikille" -periaate nykyaikana toimi alkuunkaan. Segmentoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti, oikean asiakasryhmän löytäminen on elintärkeää kannattavan liiketoiminnan harjoittamiseksi.

    VastaaPoista